Bővebb ismertető
Palya Bea új, Hazatalálok című albumával a hagyományt a dalszerzői munkát folytatva ismét egyetemes, a legtöbb embert érintő témához nyúl, így az új dalokban a párkapcsolati válság, az elválás-együttmaradás kérdése és a nehéz élethelyzetekből való felemelkedés és újrakezdés kerül a központba.
"A modern válás szívbemarkoló témájáról nem ismerek albumokat és dalokat, sem magyarul, sem más nyelven. Pedig ha körbenézek, ez a valóság: a párok elválnak, az ezzel járó sérülések pedig feldolgozatlanul eszik a gyerekeket és felnőtteket, mint szú a fát. Továbböröklődik a bizalmatlanság és a fájdalom. Az immár ötvenháromezer emberből álló Facebook közönségem is erről a feldolgozatlan fájdalomról, dühről, magányról beszél. Kiírtam e témáról egy bejegyzést, egy nap alatt csatlakoztak az oldalhoz ezren, és majdnem háromszázan megosztották a saját válásuk történetét. A téma tehát nemcsak az enyém. De az enyém is.
Ritkán beszélünk a párkapcsolati válság vagy a válás prózaiságáról. Arról, hogy a kisgyermekes létben sokszor nem marad egymásra idő, másra irányul a figyelem, a kötelek lazulnak, túlfeszülnek vagy végleg elszakadnak. A nehézségekre persze érvényes válasz lehet az egymás mellett való kitartás és maradás. De mi van akkor, amikor már semmi nem szól e mellett? Vajon merünk a válásra - ha már egyszer így döntöttünk, vagy így alakult -, mint egy új esélyre, lehetőségre tekinteni, ami az egyén fejlődésére és az újrakezdésre nyit kaput? Mi lehet a fontosabb: a családot összetartani vagy kilépni egy rosszul működő kapcsolatból? És azt hogy mondjuk el a gyerekeknek, hogy apa vagy anya már nem lakik otthon?
Ezek súlyos kérdések tele nehéz döntési helyzettel, fájdalommal vagy épp megkönnyebbüléssel, olyan témák, amelyekről nehéz jól beszélni és amikkel nehéz szembenézni is. De az biztos, hogy a súlyos dolgok kimondása, költészetté, zenévé gyúrása egy felemelő folyamat, kiút ebből a maróan nehéz állapotból. Abban bízom, hogy a dalok segíthetnek majd a hallgatóknak is átgondolni a saját kapcsolatukat. Nincs biztos recept, nem akarom megmondani, mi a jobb: menni vagy maradni. De hiszek a megosztott történetek gyógyító erejében. Az a célom, hogy a válásról egy új (köz)beszédet teremtsek, amiben nem a másikra mutogatunk, bármennyire is könnyebb volna ez az út, hanem amiben mindenki a saját felelősségét vizsgálja, belemegy a gyászfolyamatba és tudatosan dolgozik az újjászületés folyamatán..." Palya Bea
Tracklist:
1. Hazatalálok én - 03:17
2. Édesbús teher - 03:31
3. Számítógépözvegy - 06:02
4. Amúgy egy jó ember - 05:32
5. Jóravaló nő - 04:18
6. Még itt van apukád - 04:38
7. Családbörtön - 05:26
8. Volt szeretőm - 05:57
9. Két ház - 03:40
10. Belső gyermek - 06:19
11. Tüzet fogok rakni - 04:56
Palya Beáta, ismertebb nevén Palya Bea (Makó, 1976. november 11. –) Prima-díjas és kétszeres Artisjus-díjas magyar népdalénekes, előadóművész.
Gyermekkorát a Pest megyei Bagon töltötte, a falu néptánccsoportjában hatéves kora óta táncolt és énekelt a Muharay Elemér Népi Együttes tanárai segítségével. Az Apáczai Csere János Gimnázium elvégzése után, 1994-től az ELTE néprajz szakára járt. 2002-ben szerzett diplomát. Ezzel párhuzamosan 1992-től a Zurgó együttes, 1996-tól a Laokoón csoport énekese volt. 1997-től 2002-ig Szőke Szabolcs Hólyagcirkusz Társulatának a tagja, időközben pedig 2000-ben Monori Andrással megalapította a világzenei Folkestra együttest. 2002-ben a budapesti Francia Intézet ösztöndíjasaként Párizsban tanult Kakoli Sengupta indiai énekesnél. Hazatérve, 2003-ban megkezdte szólista karrierjét.
2008-tól éneket tanít és zenei mentorálással is foglalkozott. Első, önéletrajzi esszékötete Ribizliálom címmel 2011 októberében jelent meg.
2012 októberében életet adott Lili nevű kislányának.
Palya Bea a magyar zenei színtér egyik meghatározó alakja, elismert dalszerző, énekes, előadóművész és író. Zenei anyanyelve a magyar népzene, de művészetére nagy hatással volt a cigány, bolgár, szefárd és indiai népek zenéje is. Bea leginkább saját dalait énekli, melyben egy megindítóan személyes világ tárul elénk. Tizenegy szólólemezén nyomon követhető az a folyamat, ahogy játszik hagyománnyal és modern témákkal - újat építve ezáltal a tradíció talaján -, és ahogyan önmagát dalokba gyúrva halad egy belső úton. Szövegei szókimondóak, fájóan őszinték vagy éppen humorosak. Gyönyörű hangjával, szuggesztív előadásmódjával és erős színpadi jelenségével pedig rögtön bűvkörébe ejti közönségét.